Verplichte AOV (Wet BAZ): regel uw AOV vóór de peildatum in 2026

In een eerder artikel informeerden wij u al over de plannen van de overheid omtrent de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zelfstandigen. Destijds schetsten we de grote lijnen: er komt een verplichting om te voorkomen dat ondernemers zonder vangnet komen te zitten. Inmiddels zijn de contouren van deze wet, de Wet Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ), scherper geworden.
Verplicht AOV Wet BAZ

Waar de invoering van de wet zelf nog even op zich laat wachten (naar verwachting pas na 2030) is de peildatum erg belangrijk en komt deze steeds dichterbij!
Deze peildatum zal hoogstwaarschijnlijk rond 1 april 2026 liggen. Als je voor deze peildatum zelf een AOV afsluit, dan heb je zelf nog invloed op de dekking, wachttijd en premie. In dit artikel zetten we de feiten naast elkaar

In de media wordt er veel gesproken over de “verplichte AOV voor ZZP’ers”. Een term die de lading dekt, maar die technisch gezien net even anders heet. De overheid spreekt namelijk over de Wet BAZ: de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen.

Het is belangrijk om dit onderscheid te maken. De ‘AOV’ is namelijk de uitgebreide verzekering zoals we die nu kennen, terwijl de ‘BAZ’ de nieuwe, versoberde basisvariant van de overheid wordt. In dit artikel leggen wij uit wat de Wet BAZ voor u betekent en waarom de datum 1 april 2026 cruciaal is voor uw portemonnee.

Wat houdt de Wet BAZ precies in?

De Wet BAZ is bedoeld om alle IB-ondernemers (winst uit onderneming) een financieel vangnet te bieden. Het wetsvoorstel ligt er, de uitvoering komt in handen van het UWV en de premie-inning verloopt via de Belastingdienst.

De financiële kaders (op basis van de huidige plannen):

  • Premie: U betaalt een inkomensafhankelijke premie van circa 5,4% over uw winst.
  • Plafond: Er geldt een maximale premie (naar schatting rond de € 171,- per maand, prijspeil 2024/2025). Let op: dit bedrag beweegt mee met de inflatie/indexatie.
  • Dekking: De uitkering is gemaximeerd op 70% van het laatstverdiende inkomen, met een absoluut maximum van 100% van het wettelijk minimumloon.
‘Gangbare Arbeid’ vs. ‘Beroepsarbeid’

Een cruciaal detail dat vaak onderbelicht blijft, is de keuring.

  • Bij de Wet BAZ (Overheid): Er wordt getoetst op gangbare arbeid. Kunt u uw eigen beroep niet meer uitoefenen, maar wel ander (eenvoudiger) werk? Dan krijgt u waarschijnlijk geen uitkering.
  • Bij een Private AOV: Hier verzekert u beroepsarbeidsongeschiktheid. Kunt u uw eigen vak niet meer uitoefenen? Dan keert de verzekeraar uit, ongeacht of u nog ander werk zou kunnen doen.

Zelf beslissen: vóór of ná de peildatum

De wetgever wil ondernemers die nu al verantwoordelijkheid nemen, belonen via het overgangsrecht. Er wordt gewerkt met een peildatum, naar verwachting 1 april 2026.

Dit moment is het kantelpunt. Het bepaalt of u uw verzekering naar eigen wens mag inrichten, of dat u moet voldoen aan strenge overheidseisen. In de tabel hieronder ziet u de harde feiten naast elkaar.

Waarom wachten onverstandig is

Na de peildatum verliest u veel vrijheid. Als u wacht, wordt u straks gedwongen tot een verzekering die doorloopt tot uw AOW-leeftijd (duurder) en waarvoor geen medische selectie geldt (duurder).

Bovendien is uw gezondheid een momentopname. Wilt u nu een verzekering afsluiten, dan moet u gezond zijn. Wacht u tot 2026 en krijgt u in de tussentijd klachten? Dan is de kans groot dat u nu nog wel geaccepteerd wordt, maar straks niet meer (of tegen een veel hogere premie). Door nu te handelen, “klikt” u uw gezonde status en gunstige voorwaarden vast.

Onderneem nú alvast actie

De Wet BAZ is complexe materie, zeker nu deze wet nog niet volledig rond is. Wij volgen de Haagse ontwikkelingen op de voet, zodat u dat niet hoeft te doen.

Benieuwd wat voor u de beste situatie is? Wij maken graag een eerlijke vergelijking voor u. Wat kost een private verzekering met de voordelen van het overgangsrecht, vergeleken met de verwachte kosten van de verplichte basisverzekering? In een persoonlijk gesprek zetten we de cijfers naast elkaar.

Wilt u gebruikmaken van het overgangsrecht?

Zorg dat u er op tijd bij bent. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende berekening.

De verschillen tussen overgangsrecht en opt-out regeling

Naar verwachting wordt begin 2026 het beslismoment. Met een bestaande AOV profiteert u vanaf dat moment van het overgangsrecht. Zonder AOV valt u onder de opt-outregeling, waarbij u gebonden bent aan strengere eisen en minder flexibiliteit. Disclaimer: Onderstaande punten van de opt-out regeling zijn gebaseerd op de conceptwetgeving en de Hoofdlijnenbrief BAZ. Definitieve details kunnen bij invoering afwijken.
Vóór de peildatum (Overgangsrecht)Ná de peildatum (Opt-out regeling)
StatusU heeft vóór de peildatum een actieve AOV.U heeft vóór de peildatum geen AOV en wil na invoering hier ook geen gebruik van maken.
VoordeelU mag uw huidige polis behouden onder soepele voorwaarden.Uw polis moet aan strenge eisen voldoen om de BAZ te vervangen.
WachttijdVrij te kiezen (max. 24 mnd). Bijv. 30 of 60 dagen eigen risico.Minimaal gelijk aan de BAZ (waarschijnlijk minder keuze).
EindleeftijdMinimaal 55 jaar (u bepaalt zelf uw einddatum).Verplicht doorlopend tot de AOW-leeftijd.
MedischMedische selectie toegestaan (gunstig voor gezonde ondernemers).Acceptatieplicht (premies stijgen hierdoor fors voor iedereen).
PremieGeen ondergrens.Mag niet goedkoper zijn dan de premie van de BAZ.
Dit bericht delen?

Onze andere berichten

Wintersport

Op wintersport? Tips om met een verzekerd gevoel de piste af te gaan

Particulier / Verzekeren
SBI Codes

SBI Codes zijn veranderd: vergelijk uw oude en nieuwe SBI Codes

Zakelijk
zonnepanelen milieuschadeverzekering

De milieuschadeverzekering: óók voor duurzame ondernemers

Verzekeren / Zakelijk
Bedrijfsschadeverzekering

Bedrijfsschadeverzekering: ken uw uitkeringstermijn

Verzekeren / Zakelijk
© Copyright Assuline BV 2025
kifid logoconnect assuradeuren bv
Met trots gebouwd door JAKR Communicatie.